Filip: Povjerenstvo, ovdje Filip. Čujemo li se?
- Povjerenstvo: Filip, ovdje povjerenstvo. Čujemo te odlično.
- Filip: Povjerenstvo, ovdje Filip. I ja vas čujem odlično. Nalazim se kod unesrećenog i javljam koordinate njegovog položaja: 45°49’37″N (sjeverno) i 16°04’03” E (istočno). Je li primljeno?
- Povjerenstvo: Filip, ovdje povjerenstvo. Podaci primljeni, do slušanja.
- Filip: U redu, do slušanja. Završavam.
Tako je u petak 19. siječnja o.g. odjekivalo Osnovnom školom Retkovec u zagrebačkoj Aleji javora. Učenici osmog razreda, Filip i Benjamin, u pratnji mentorice profesorice fizike i politehnike, gđe Valentine Dijačić i dva člana Radiokluba Hrvatska Flora Fauna (kao vanjskim suradnicima), pripremali su se za 60. natjecanje mladih tehničara Hrvatske. Organizatori su Ministarstvo znanosti i obrazovanja (MZO), Agencija za odgoj i obrazovanje (AZOO) i Hrvatska zajednica tehničke kulture (HZTK). Prema posebnim pravilima određena su posebna područje tehničke kulture a to su: automatika, fotografija, modelarstvo, radiokomunikacije te robotsko spašavanje žrtve. Pretpostavljate, Filip i Benjamin odabrali su – RADIOKOMUNIKACIJE. Gornja radioveza koju je Filip uspostavio s povjerenstvom, samo je dio onoga što trebaju obaviti natjecatelji koji su se prijavili za P-kategoriju (učenici od V. do VIII. razreda). Natjecanje u području radiokomunikacija organizira Hrvatski radioamaterski savez uz potporu svojih članica.
Natjecanje se provodi na temelju redovitog, izbornog i izvannastavnog programa tehničke kulture te programa dodatne nastave sadržane u Hrvatskom nacionalnom obrazovnom standardu i programima posebnih tehničkih kompetencija (znanje, vještine, samostalnost i odgovornost) koje se stječu u izvannastavnom i izvanškolskom programu tehničke kulture. Postoje tri razine: školska, županijska i državna. Ovdje je riječ o ovoj prvoj a županijska počinje za cca mjesec dana.
Prije nego što su Filip i Benjamin naizmjenično vježbali uspostavu radioveze s povjerenstvom i slanje podataka o položaju unesrećenoga, u školskom dvorištu vježbali su traženje skrivenoga odašiljača kojega su postavili članovi RK HFF. Naravno, prethodio je kratki naputak o uporabi goniometra te teoretsko upoznavanje s elektromagnetskim zračenjem i dijagramom zračenja antene. Na natjecanju se spajaju te dvije aktivnosti: u 5 minuta natjecatelj treba pronaći odašiljač, s tog se mjesta javiti povjerenstvu šaljući zadane koordinate te otrčati do cilja na kojem se mjeri vrijeme.
Kako bi se učenici što bolje pripremili za natjecanje, članovi RK HFF će u međuvremenu održati nekoliko stručnih predavanja iz natjecateljske tematike. Inače, natjecanje se sastoji od tri dijela: pisane provjere znanja iz predmeta tehnička kultura, provjera stečenih praktičnih znanja i vještina u radiokomunikaciji i radioorijentaciji te izrade i predstavljanja tehničke tvorevine (praktičnog rada). Na ovoj, školskoj razini, natjecanje se održava od 30. siječnja do 2. veljače 2018. a najuspješniji idu na županijsko (gradsko) natjecanje koje se održava 2. ožujka 2018. godine.
Vratimo se na Filipovu vezu s povjerenstvom s početka ove priče.
Riječ je o:
- Lociranju i pronalaženje pomoću radiogoniometra i topografskog zemljovida unesrećene osobe markirane radioodašiljačem;
- Određivanju položaja unesrećene osobe pomoću koordinata na topografskom zemljovidu;
Uspostavljanju radioveze s ocjenjivačkim povjerenstvom pomoću ručne radijske postaje i dojava položaja unesrećene osobe pomoću koordinata određenih na topografskom zemljovidu;
Članovi RK HFF koristili su klupsku opremu koja je besprijekorno radila tijekom prošlogodišnjeg Divljeg ljeta u ZOO vrtu kojeg je Klub proveo u suradnji sa zagrebačkim ZOO vrtom.
- Na školskom igralištu prije početka traženja odašinjača i – kiše.
- Filip, Benjamin, prof. Dijačić i Ivica.
- Određivanje “najslabijeg” signala odašiljača
- Najveći problem je doći preko blata do odašiljača.
Navedimo nekoliko rečenica iz Uvoda u priručniku Osnove radioamaterizma (autor Zoran Krnjaić, mr. edu. fizike i politehnike)
“… Nije rijedak slučaj da u školama nema radiostanica i popratne opreme, a zanimljivo je da gotovo svaka škola ima računalo koje često nije primjereno iskorišteno. Kroz igru radiogoniometrije i malo izleta izvan učionice mogu se izvesti jednostavni radioamaterski pokusi koji će učenicima ostati u pamćenju. Zanimljivim i kreativnim aktivnostima poput simuliranog traganja i spašavanja unesrećenih ili izgubljenih ljudi u prirodi u kojima su glavni sudionici učenici, bez sumnje potičemo mlade naraštaje na radioamaterski način razmišljanja i djelovanja…)
Pingback: Članovi RKHFF u OŠ “Retkovec” (VIII) … | Amateur Radio Club „Croatian Flora Fauna“
Pingback: … učenici OŠ “Retkovec” na Županijskom natjecanju | Amateur Radio Club „Croatian Flora Fauna“
Pingback: Beni ide dalje… | Amateur Radio Club „Croatian Flora Fauna“